Title Image

Gruppindelning & färgkodning

She Rides Gruppindelning

För att du direkt från start ska lättare hitta in i den grupp som ger dig mest utav träningen med oss, så arbetar vi med 4 olika gruppindelningar i She Rides. Gul, blå, rosa och lila. Gruppindelningarna stöter du på både under träningar, events, camps och community rides. Allt för vi alla ska få ut det bästa och mesta tillsammans! 

Gruppindelning

Här hittar du de olika grupperna. De olika färgerna representerar samma utgångsläge och förutsättningar oavsett cykelgren. 

 GUL är kul! Alla ska med. 

Häng med oss ut så länge du har en cykel som är gjord för att cykla med i skogen. Här passar du som kanske inte cyklat så mycket och inte är så teknisk. Farten är lugn och anpassas efter gruppen efter parollen ALLA SKA MED. 

Stannar gör vi när vi behöver. 

 BLÅ är för dig som cyklat ett tag. Du kan grundläggande teknik på cykeln och tar dig över enklare hinder i skogen. Du cyklar regelbundet minst 1-2 gånger i veckan. 

Vi stannar för att slipa på tekniken, vid mekaniska problem och ibland vid behov för att hämta andan. 

 ROSA är snabb. 

Här har du bra flås och är tekniskt duktig. Du är van vid att cykla och cyklar flera gånger i veckan. 

Inga stopp görs förutom vid mekaniska problem eller punka. 

 Träningsgrupp. Här gillar vi fart och tycker det är kul att ta i lite hårdare. Vi kör inriktat mot att träna hjärta, lungor och ben, även ledarna kan köra aktivt under träningen. Oftast kör vi en varvbana, eller tydligt från punkt A till B efter förutbestämt träningsupplägg. 

Vissa kanske har som ambition att tävla och andra vill bara få ett bra träningspass. 

 GUL är kul! Alla ska med. 

Du som har en racercykel/landsvägscykel är varmt välkommen att hänga med oss ut. Här passar du som inte cyklat särskilt mycket tidigare och/eller är helt ny “på det här” med att köra i klunga. Vi lär ut de vanligaste tecknen som används och du kommer lära dig att cykla i klunga utan problem. Det mesta kommer bli enkelt och begripligt. Farten är lugn och anpassas efter gruppen i enlighet med parollen ALLA SKA MED. 

Stannar gör vi när vi behöver. 

 BLÅ är för dig som cyklat ett tag. Du har cyklat racercykel/landsvägscykel, är bekant med tecken i trafiken och har provat på att cykla lite i klunga tidigare. Du cyklar regelbundet, ca 1-2 gånger i veckan. Farten vi håller ligger nånstans mellan 25-29 km/h. Klarar du att ensam cykla 3 mil i snitt 24-25 km/h så kommer du galant att passa in i denna grupp! 

Vi stannar för att laga punkteringar och ibland vid behov för att hämta andan. 

ROSA är snabb. 

Du är van vid att cykla i grupp, har bra flås och cyklar flera gånger i veckan. Här håller vi högre fart (från 27km/h och uppåt) och räknar med att samtliga är vana vid att cykla i klunga. 

Inga stopp görs förutom vid mekaniska problem eller punka. 

 Träningsgrupp. Här gillar vi fart och tycker det är riktigt kul att ta i lite mer. Vi kör inriktat mot att träna hjärta, lungor och ben. Även ledarna kan komma och köra aktivt under träningen. Oftast kör vi efter ett förutbestämt träningsupplägg, exempelvis intervaller. Vi värmer upp och rullar av lugnt, däremellan håller vi högre hastighet. Du ska vara van vid att köra i klunga och cykla regelbundet. 

Vissa kanske har som ambition att tävla och andra vill bara få ett riktigt bra träningspass.