CYKLA I GRUPP

Allt du behöver veta inför

din första träning med oss

Vad du behöver veta när du ska cykla i grupp

INFÖR DIN FÖRSTA
TRÄNING MED OSS

  • Säkerheten är viktigast och vi följer alltid trafikregler och är goda förebilder i trafiken.
  • Äta och dricka gör man som regel längst bak i klungan.
  • Titta aldrig bakåt om du inte måste. Viktigare att du håller koll på vad som händer framför dig. 
  • Undvik att bromsa, en hård broms kan vara förödande för den som ligger bakom. Reglera istället farten försiktigt med bromsarna.
  • Ta med ID-kort och ha en gärna en lapp med telefonnummer till anhörig. 
  • Att trampa i jämnt och fint tempo för att få en så mjuk och fin körning som möjligt. 
  • Att ta det lugnt uppför för att sedan trampa på ordentligt i nedförsbackar, detta spar mest energi.
  • Ha alltid med dig extra slang, patron eller pump så du kan fixa en punktering om olyckan skulle vara framme. 
  • Kom ihåg och ha med vätska och energi, det är aldrig bra att gå tom ute på vägarna.
  • Vi samsas om skogen med alla som vistas i den. Djur, människor och andra cyklister. Vi är föredömen och visar hänsyn och hälsar. Vid möten saktar vi av, stannar om det behövs och släpper förbi passerande. Vid möte med häst eller hund ropar vi hej stannar eller kör långsamt förbi och håller ut ordentligt. 
  • Kör vi i grupp, kommunicerar vi framåt och bakåt då det behövs. 
  • Ta med ID-kort och ha en gärna en lapp med telefonnummer till anhörig. 
  • Ha alltid med dig extra slang, patron eller pump så du kan fixa en punktering om olyckan skulle vara framme. 
  • Kom ihåg och ha med vätska och energi, det är aldrig bra att gå tom ute på stigarna.

Gå igenom din cykel

kolla styre, bromsar, växlar, drev, kedja och pedaler etc lite snabbt så att du ansluter till gruppen med en cykel som är säker att cykla på. Kolla alltid däcktryck innan cyklingen.

Det här är bra att ha med

Ta med energi, vatten och punkagrejer samt kläder efter väder. Det kan vara så att vi blir stillastående under turer och då kan det vara bra att ta med något lite varmare att dra på sig. Vill man så kan man också ta med ett litet första hjälpen kit.

Säg hej!

När du ansluter till cyklingen är det bra för ledarna att veta vem du är om du inte varit med tidigare. Hälsa gärna och kanske berätta lite om din erfarenhet av att cykla i skogen så att vi lättare kan guida dig rätt under passen. Om du har information om något som du tycker är bra för ledaren att veta innan cyklingen, ex medicinska tillstånd så berätta det för ledarna innan passet. Ofta är den ledare som cyklar sist en sk “ordningsperson” så nämn det i första hand till den ledaren. Om du behöver avbryta turen innan den är slut skall du meddela det till en ledare, i första hand den ledare som cyklar sist.

När vi väl cyklar

Under cyklingen är det viktigt att hålla ett lagom avstånd till den framför, så cykla inte för nära. Kommunicera med dem som leder passet om du tycker att det går för snabbt så vi kan hjälpa dig att hamna i rätt fartgrupp.  

Kommunikation

Var tydlig i kommunikation under passen. Om det blir en lucka till den framför, ropa lucka. Ex om någon ropar lucka, så skall det föras framåt i ledet så att det når förstepersonen som då kan anpassa farten. Eller om förstepersonen behöver informera/varna om något ex en stock som ligger i vägen så ropar denna “stock”, något som skall transporteras vidare i ledet bakåt. Det är viktigt att kommunicera under cyklingen både för egen och andras säkerhet.

Vid vägskäl är det viktigt att man ser till att alla är med, sakta ner och se till så att den bakom dig ser var du åker (se även avsnittet om mörkerkörning till höger, där detta är ännu viktigare).

Visa hänsyn

På många av de vägar och stigar vi cyklar är det andra ute och promenerar, springer och njuter av naturen precis som vi cyklister. Som cyklister är vi väldigt tysta. Ofta hörs vi inte förrän vi är precis bakom andra. Var medveten om detta. När vi cyklar i grupp tar vi hänsyn till andra genom att inte tränga bort andra utan vi delar lika på utrymmet. Le och säg hej. Det är en generös stämning som präglar våra turer. Om vi blir stillastående eller gör stopp under turen är det viktigt att vi lämnar plats så att andra kan passera oss enkelt.

Extra om cykling i mörker

Obligatoriskt för att köra med oss vid mörkerkörning är att man är utrustad med lampa anpassad för stig/skogscykling. Antingen på enbart styre eller hjälm, men allra helst på både och.

Man skall alltid se den som cyklar närmast före och närmast efter. Om man “tappar” den som är närmast ropar man “lucka” till den som är framför för att uppmärksamma på att det går för fort där framme (se kommunikationsavsnittet ovan om att föra detta vidare).

Vid svängar/korsningar där det finns alternativa vägar skall man alltid sakta ner något för att se till så att den som kommer efter ser var man tar vägen. Om man tappar den som är bakom: ropa och stanna till. Allt för att hålla ihop gruppen under hela turen. 

Om man ropar lucka och saktar ner för att någon bakom skall komma ifatt men denne ej dyker upp stannar man helt. Då kommer snart alla som är med att stå still. Den enda som då cyklar tillbaka för att kontrollera vad som hänt är den som cyklar först i ledet. 

Om någon ropar något i ledet skall man alltid föra det vidare (se tidigare). 

Det kan vara så att mörkerkörning i stor grupp i början tar lite tid, med det flyter bättre med upprepad övning.

ALLA TRÄNINGAR MED SHE RIDES HAR

HJÄLMTVÅNG

Känns så självklart att vi glömmer nämna det ibland – men ingen tillåts cykla med oss utan hjälm

och vad de betyder

Tecken när du cyklar

Det är viktigt att använda sig av tecken för att kommunicera i gruppen. Dessa ska gå från första cyklist och hela vägen bakåt. Viktigt att alla kommunicerar tydligt. Kommer information bakifrån, som t.ex lucka ska detta kommunicerar via varje cyklist hela vägen fram till första cyklist.

När du ligger längst fram i klungan har du det huvudsakliga ansvaret att informera resten av cyklisterna om eventuella hinder som klungan möts av. Om du som första cyklist  plötsligt väjer kan de som är bakom dig få ordentliga problem.

Tänk på att markera och varna lagom mycket. Blir det för mycket pekande och skrikande kan det lätt bli oroligt och stökigt i klungan.

Illustrationer av Pia Albinsson.

Pekar mot marken

När man pekar mot vägbanan vill man varna för ett hål, glassplitter, brunnslock eller liknande hinder som finns på vägbanan. “Faran“ finns åt det håll handen pekar.

När någon pumpar med handen upp & ner betyder det sänk farten. Sakta av.

Viftar med armbågen 

Används ofta när man kör förningar och vill rulla bak.”

 

Klappar med handen på rumpan

Betyder att det finns hinder/fara på den sidan man klappar. Tex när klungan passerar en parkerad bil eller annan cyklist”

 

Pekar mot marken

När man pekar mot vägbanan vill man varna för ett hål, glassplitter, brunnslock eller liknande hinder som finns på vägbanan. “Faran“ finns åt det håll handen pekar.


Pumpar handen upp & ned

När man höjer och sänker handen upp och ned mot marken, betyder det “sänk farten”. 

STOPP

Öppen hand betyder stopp och stanna. 

Pumpar handen upp & ned

När man höjer och sänker handen upp och ned mot marken, betyder det “sänk farten”.